top of page
  • Foto van schrijverLies Fotografie

2 maand reizen door Azië (met de camera).

Een kleine fotoreportage van onze huwelijksreis en waarom foto's maken op reis zo waardevol is.

Waarom deze reis-blog?

Ik ben altijd al fan geweest van op reis gaan. Op avontuur, niet weten wat je tegen gaat komen en zo de mooiste plekken ontdekken. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Het 'slow living' dat bevalt me wel.

Ook heb ik altijd al gehouden van mooie dingen vastleggen. Al toen ik kind was ging ik samen met mijn vriendinnetjes op pad om foto's te maken met mijn moeders digitale camera.

Mijn passie voor fotografie is pas echt gestart toen ik naar Oekraïne ging met een reis van mijn toenmalige kerk. Het doel was niet om foto's te maken, maar de camera ging mee. Dit was een goede keuze, want sinds die tijd ging de camera eigenlijk altijd mee.

Die combinatie van reizen en fotograferen vind ik goud, want wat zijn er veel dingen die het waard zijn te worden vastgelegd. De mensen met hun eigen cultuur en verhaal, maar ook de prachtige en soms unieke natuur. Ik leg niet alleen dingen vast om herinneringen te vangen, maar ook een soort als creatieve uitlaat klep. Toen wij besloten met onze huwelijksreis naar Zuid-Oost Azië te gaan, stond dus een ding vast: die camera ging mee!

In deze blog neem ik jullie in vogelvlucht mee in onze reis door Indonesië, Vietnam en Thailand. Ik hoop je door het oog van de camera te laten zien hoe mooi deze landen zijn, maar vooral hoe leuk het is om je reis te documenteren met een camera. Wie weet raak je geïnspireerd om meer met fotografie te doen of de volgende reis zelf ook je camera mee te nemen.

Daar gingen we: twee weken Indonesië.

Onze reis begon met twee week Indonesië. Dit was bedoelt als een ontspannen begin van onze vakantie. Echt dat 'honeymoon' gevoel. We startten onze reis in het drukke Ubud (Bali), wat erg leuk, maar alles behalve rustig bleek te zijn. We verkende de stad, liepen door de rijstvelden, dronken koffie bij een Luwak koffieplantage, bezochten de meest prachtige watervallen en bekeken (ik voor het eerst in mijn leven) een zonsopgang bij de bergen. Voor mij een absoluut hoogte puntje!

Jordi kreeg vrij snel de Bali-belly (een heftige veelvoorkomende voedselvergiftiging in Bali).

Daar zaten we dan, met 35 graden, op een kamer zonder airco met hosts die vrij weinig Engels praatte. Maarja, dat hoort natuurlijk ook bij het avontuur! Gelukkig was Jordi snel weer de oude en konden we onze reis vervolgen.

Na een paar dagen reisde we door naar de omliggende eilanden; Nusa penida, Nusa lembongan en de Gilli Islands. Hier bezochten we, tussen het vele relaxen door, veel viewpoints met prachtige uitzichten. Daarnaast waren we veel op het strand te vinden met een drankje. We snorkelden en zwommen in de zee en speelden veel Keer op Keer en kaartspelletjes, een goed begin van onze reis!

Van het tropische Indonesië naar idyllische Vietnam.

Na twee weken Indonesië stapten we in het vliegtuig naar Hanoi. Wederom belandden we in een drukke, bruisende stad. Al snel kregen we te horen dat het verkeer in Hanoi drie ongeschreven regels volgt: zebrapaden zijn puur decoratief, stoplichten zijn optioneel en twijfelen tijdens het oversteken is gevaarlijk. Vooral die laatste regel hebben we vaak toegepast. Het verkeer is dus chaos, maar erg vermakelijk om te zien. Zo worden er makkelijk 4 mensen op een scooter gepropt.

We dronken traditionele ei-koffie (die verrassend lekker was), aten de Vietnamese noodlesoep genaamd 'Pho' als avondeten, dronken bier voor 0,30 cent en probeerden de streetfoodkraampjes uit.

Wat hoog op onze to-dolijst stond, was de Ha Giang Loop; een motortour die dwars door de Vietnamese bergen loopt. Jordi besloot op het laatste moment zelf te gaan rijden, ik ging toch maar lekker achterop bij een ervaren rijder. Omdat ik achterop zat, kon ik tijdens het rijden fotograferen. Wat een bizarre dingen hebben we hier gezien. Niet alleen de uitzichten waren adembenemend, maar ook de lokale bevolking in traditionele kleding met takken en andere dingen op hun rug waren erg bijzonder om te zien.

Dit was dan ook (soms letterlijk) het hoogte punt van onze reis!

Niet alleen bekeken we het Vietnamese landschap per motor, maar ook per boot. Tijdens een driedaagse cruise verkenden we Ha Long Bay en Cat Ba.

Hierna trokken we verder het land in om meer van Vietnam te verkennen. We bezochten tempels die hoog in de bergen lagen, stapte bij locals in een klein bootje over het water en bezochten de lokale marktjes. Vietnam was in alle opzichten een heel verschil met Indonesië, maar zeker niet minder mooi en indrukwekkend!

Deel 3 van de reis en de laatste bestemming: Thailand.

Toen was het alweer tijd voor het laatste deel van onze reis. We begonnen in Bangkok, een bijzondere stad waar veel te zien is. Van drukke straten met dansende ladyboys tot de meest prachtige serene tempels. Van enorme hotels met chique skybars tot schreeuwende straatverkopers met gedroogde insecten.

Na Bangkok bezochten we het mooie Pai en Chiang Mai. Hier reden we veel op de scooter, bezochten we mooie uitzichtpunten, gingen ziplinen en bezochten we een olifantenopvang (die, na onderzoek, ethisch verantwoord leek te zijn). We hadden geluk, want toevallig werd het Loi Krathong Yi Peng Festival gevierd toen wij in Chiang Mai waren. Tijdens dit feest worden de goden gedankt voor het overvloedige water tijdens het regenseizoen. Hierbij werden ontelbare wensballonnen de lucht in gelaten, een prachtig gezicht!

We moesten ons originele plan wijzigen vanwege de voorspelde regen op de eilanden waar we naar toe wilden (lees: 50 mm regen per dag). Dit was achteraf eigenlijk helemaal niet zo erg. We vonden een andere mooie plek om naartoe te gaan, waar we heerlijk konden relaxen aan het strand. We sliepen een nacht in een boomhut in de jungle tussen de apen en een nacht midden op het Cheow Lan Lake.

Beide erg bijzondere ervaringen. Tijdens een jungle trekking zagen we wilde olifanten, wat nog indrukwekkender was dan in de opvang. Onze reis sloten we af in Krabi, waar we vooral nog even genoten van het mooie weer voordat we teruggingen naar het koude Nederland.

Wat een bijzondere reis was dit! Eentje om nooit te vergeten.

Deze reisfanaat kan niet wachten op het volgende avontuur (Next up: Marokko!).

Ben je geïnspireerd door de reisfoto's of wil jij je herinneringen door mij laten vastleggen?

Neem dan contact met mij op via de onderstaande knop!